PredatorV
Uživatel
- Příspěvky
- 1.602
- Skóre reakcí
- 1.818
- Bodů
- 0
Již brzy, a sice 30. září, oficiálně začne "Early Access" - čili Předběžný přístup pro hru Baldurs Gate 3.
O co vlastně jde?
Early Access (dále jen EA) je vlastně jakási velmi omezená "betaverze" hry ve vývoji, která se bude neustále ladit, vychytávat apod.
Pro studio je to skvělé v tom, že hráči jim nahlásí mnoho chyb, nevyvážeností apod. a studio může hru vyladit. A často i rozšířit o věci - novinky - které sami hráči navrhnou.
EA verze má automatické sběry a odesílání dat (pokud vám hra spadne, bude nestabilní apod. - vše se automaticky odešle studiu na vyladění (klasické systémové údaje). Samozřejmě i vše, co uděláte ve hře (pohyby, interakce, vrhání kouzel, zabíjení/umírání atd.) se odesílá. Studio tak dokáže poznat, že když na jednom místě všichni hráči umírají, je asi něco špatně...
V Larianu na projektu BG3 pracuje přes 300 programátorů, rozdělených do několika menších týmů, z nichž některé mají za úkol právě analýzu všech těchto přijímaných dat - aby se skutečně žádné hlášení chyby neztratilo, ale naopak vyřešilo.
Možná, že konečně najdou uplatnění i naši testeři, kteří např. u DOSu hlásili takové bugy, až v Larianu padali ze židlí s tím, že - a nyní cituji: "Přece není možné, aby normálního člověka napadlo něco takového ve hře udělat?"
Ale my přece víme své: Čechoslováci jsou naprosto výjimeční!
Pro hráče je to ovšem problém v tom, že si hru neužijí naplno!
V EA verzi nejsou aktivní všechny funkce, efekty, herní prvky... Hra může být na některých konfiguracích dokonce i nestabilní atd.
- K dispozici zde bude jen a pouze 1. Akt! A to ještě s výše uvedenými omezeními a množstvím bugů.
- Pro hráče by to mělo představovat přibližně 25 hodin herního času.
- Max. dosažitelná úroveň v EA by měla být 10.
- Bude přístupno jen 6 herních tříd z 9ti a několik podtříd a podras.
Nebudete moci hrát jako jedinečná příběhová postava (na těch se ještě pracuje), ale můžete si je ve hře najmout do skupiny (prozatím bude přístupno pět).
Srdcestín
Oddaná klerička Šar, Srdcestín je jediná, kdo přežil svatou misi uskutečněnou pro Vládkyni noci. Ona sama musí přinést pozůstatek nesmírné síly, zatímco je ohrožena nepřáteli na všech stranách a podivnou, nezkrotnou magií, která narůstá zevnitř.
Wyll
Rozený šlechtic Wyll je znám jako hrdinská "Čepel Pomezí". Ale aby se stal žijící legendou, uzavřel smlouvu s ďáblem - a nyní touží osvobodit se, než ho to nadobro pohltí.
Lae'zel
Lae'zel je divoká válečnice, mocná i podle měřítek githyankských líhní. Tváří v tvář přeměně na samotné monstrum, které přísahala zničit, Lae'zel musí prokázat, že je hodna se znovu připojit ke svému lidu - pokud ji dříve nepopraví.
Astarion
Astarion se po staletí plížil nocí jako zrozený upír, který sloužil sadistickému pánu, dokud se neosvobodil. Nyní může chodit ve světle a má šanci na nový život, ale jak dlouho může udržet svou minulost pohřbenou?
Gale
Gale je Hlubinský kouzelník, jehož láska k bohyni ho přiměla k pokusu o něco, co si smrtelník nesmí dovolit. Osvícený zakázanou magií starověkého Netherilu, potřebuje Gale zrušit prohnilost, která ho předchází, prohnilost, která hrozí zničením tisíců životů.
Oddaná klerička Šar, Srdcestín je jediná, kdo přežil svatou misi uskutečněnou pro Vládkyni noci. Ona sama musí přinést pozůstatek nesmírné síly, zatímco je ohrožena nepřáteli na všech stranách a podivnou, nezkrotnou magií, která narůstá zevnitř.
Wyll
Rozený šlechtic Wyll je znám jako hrdinská "Čepel Pomezí". Ale aby se stal žijící legendou, uzavřel smlouvu s ďáblem - a nyní touží osvobodit se, než ho to nadobro pohltí.
Lae'zel
Lae'zel je divoká válečnice, mocná i podle měřítek githyankských líhní. Tváří v tvář přeměně na samotné monstrum, které přísahala zničit, Lae'zel musí prokázat, že je hodna se znovu připojit ke svému lidu - pokud ji dříve nepopraví.
Astarion
Astarion se po staletí plížil nocí jako zrozený upír, který sloužil sadistickému pánu, dokud se neosvobodil. Nyní může chodit ve světle a má šanci na nový život, ale jak dlouho může udržet svou minulost pohřbenou?
Gale
Gale je Hlubinský kouzelník, jehož láska k bohyni ho přiměla k pokusu o něco, co si smrtelník nesmí dovolit. Osvícený zakázanou magií starověkého Netherilu, potřebuje Gale zrušit prohnilost, která ho předchází, prohnilost, která hrozí zničením tisíců životů.
Vše ostatní bude přidáno až v plné verzi hry, společně s 2. a 3. Aktem hry - pracovně nazýváno "Hra 1.0".
Hra BG3 má obsahovat mnohem více proměnných možností než DOS. Larian sám slibuje, že i když jste např. v DOSu nahráli 100 hodin, zde při druhém či třetím hraní budete zažívat naprosto odlišné příběhy.
Přibyla schopnost vyslýchat mrtvoly či ovládání zvířat. Rovněž budete moci mít zvířecího společníka - sovodvěda.
Lariani se nakonec rozhodli pro tahový systém soubojů - což se mnohým hráčům nezamlouvá. Systém boje tak bude podobný DOSu. Novinkou je ale větší interaktivita prostředí v boji. Když dojdou zbraně, házejte třeba boty! Ničte žebříky, blokujte přístupové cesty... otevírají se vám nové možnosti bitev.
Hra bude podporovat plnohodnotný kooperativní multiplayer až pro 4 hráče, nebo rozpůlenou obrazovka pro dva.
Bude rozšířená interakce mezi hráči - tvz. kempování - táboření. To bude potřeba i pro dobití kouzel, dovedností apod.
Mapy budou obrovský otevřený svět, podobný z DOSu.
Vše běží na enginu Original Sin 4.0, přezdívaný Baldurs Gate 3 engine. Ten je asi o 70 % obsáhlejší než byl engine pro DOS2. Obsahuje tak spousty nových textur a vylepšení.
Hardwarové nároky hry jsou 64bitový OS a DX11, jako tomu bylo u předchozího DOSu. Požadováno je min. 8 GB RAM a 70 GB volného místa na HDD.
- MINIMÁLNÍ:
- Vyžaduje 64bitový procesor a operační systém
- OS: Windows 10 64-bit
- Procesor: Intel i5-4690 / AMD FX 4350
- Paměť: 8 GB RAM
- Grafická karta: Nvidia GTX 780 / AMD Radeon R9 280X
- DirectX: Verze 11
- Pevný disk: 70 GB volného místa
- DOPORUČENÉ:
- Vyžaduje 64bitový procesor a operační systém
- OS: Windows 10 64-bit
- Procesor: Intel i7 4770k / AMD Ryzen 5 1500X
- Paměť: 16 GB RAM
- Grafická karta: Nvidia GTX 1060 6GB / AMD RX580
- DirectX: Verze 11
- Pevný disk: 70 GB volného místa
Pravidla budou vycházet opět z pravidel D&D, ovšem z nové 5. edice (2014), která se vůči starším v některých věcech liší.
Hudbu by měl dělat stejný orchestr jako u DOSů.
Budoucí updaty jsou samozřejmostí. DLCčka nebyla nijak zmíněna, natož něco o placení...
Nebylo ani zmíněno, že by následovala nějaká další "Definitive Edition", ale toto může být pravděpodobné.
Potvrzené jsou platformy PC (Steam a GOG) a Google Stadia.
POZOR! Z důvodů technické náročnosti hry není potvrzeno, že by hra vyšla na současné generace konzolí! Nepřímo bylo naznačeno, že na novějších verzích (PS5 a Xbox Series X) by se objevit měly.
Larian uvolnil i srovnání velikosti DOS2 vs. BG3:
Počet bojů: 22 vs 80
Počet dialogů: 17.600 vs 45.980
Postav: 142 vs 596
Kouzel: 69 vs 146
Čísla navíc stále rostou, protože se hra neustále rozvíjí.
Přibližně je tak BG3 3x větší než DOS2 !!!
Z pohledu textů však nemáme zatím žádné přesné údaje - ty budou k dispozici až po vydání hry a určitě vás budeme informovat.
Cena hry, která začíná na bezmála 14ti stech Kč (resp. cca 45 € na zahraničních webech) se měnit nebude. Jestli si ji koupíte nyní nebo při vydání - zůstane stejná. Do EA nebude omezen přístup na počet hráčů - můžete si ji koupit ihned. Avšak není doporučeno - pokud se nechcete zúčastnit testování - abyste hru hráli dříve než v její oficiální vydání verze 1.0.
Ovšem nepříjemné je ohlášení, že s EA se počítá po dobu "nejméně jednoho roku". Larian to "zamlouvá" tím, že si kryje záda velkým termínem. Tudíž můžeme doufat, že to bude méně...
"Baldurs Gate" je zkrátka symbol RPG žánru.
Belgičtí Larian Studios po celé dlouhé generaci dokázali přesvědčit studio Wizards of the Coast (majitele práv BG), že právě oni jsou ti praví, kteří dokáží udělat trojku tak, jak si studio Wizards představuje. Názory na tohle se u hráčů různí, ale faktem je, že to Lariani prostě dokázali, zatímco spousty jiných studií ne.
A hodlají to zjevně udělat skutečně pořádně. Zřejmě proto bude EA trvat rok (snad méně, možná déle), než hru doladí do stavu, který se jim bude zamlouvat. Je nepříjemné, že by hra měla vyjít nejdříve na podzim 2021, ale snad to bude stát za to?
Divinity: Original Sin 1 a 2 byly skvělé hry, podařily se jim, ale ruku na srdce, bugy se našly a každá verze měla následné vyladění - Enhanced Edition u jedničky a Definitive Edition u dvojky - a tam i po dvou letech vycházejí patche.
Tentokrát to Larian chce zjevně udělat skutečně dokonalé.
A o totéž bychom se rádi postarali i my s naším českým překladem této herní pecky.
Se studiem Larian Studios máme smlouvu, která trvá a studio s naším překladem i nadále počítá!
Baldurs Gate 3 se má odehrávat přibližně 100 let po druhém dílu. Bude jen "vzdáleně" navazovat na předchozí díly (děj 1. a 2. dílů zapříčinil situaci ve 3. díle), a je potvrzeno, že se zde objeví některé z postav předchozích dílů. Konkrétně by měl ale navazovat na "deskovou" kampaň Wizardů - "Sestup do Avernu" (Descent into Avernus).
Náš tým COTT spolupracuje s týmem webu d20, který neoficiálně překládá deskové hry D&D do češtiny, vč. právě Sestupu do Avernu.
Jsme si vědomi, že tyto hry, deskový styl i samotný Avernus, stejně jako i jmenovitý žánr celé série Baldurs Gate, má zaběhnutou terminologii a díky této spolupráci se ji budeme snažit držet (viz všechny termíny použité výše).
Od našeho kontaktu týmu d20 tak máme k dispozici "terminologie a bestiáře D&D a BG světa" v obou jazycích (CZ i EN), a budeme se snažit neměnit zažité názvosloví.
Současně, jak určitě víte z našich hlášení jiných her, jsme poslední dobou dělali mnohá vylepšení a rozvíjení systémů právě v přípravě na rozsah BG. Nás tato čísla neděsí - čekali jsme je
"Projekt Chiméra", který jsme otestovali na hře XCOM - Oddíl Chiméra, vychází ze systémů, které používají zahraniční týmy. Přizpůsobili jsme si jej pro vlastní potřeby, technici, zejména @Hekimen, nám pomohli poladit vše potřebné a vychytat počáteční obtíže, limity a omezení...
V této chvíli jsme tak plně připraveni na překlad této hry.
Sami překladatelé projevují obrovský zájem podílet se na tomto projektu.
Náš tým COTT je dobrovolný... do každé hry jich šlo více či méně, ale do této jdou téměř všichni z těch, s nimiž jsem měl možnost za ta léta spolupracovat. Každý z nich udělá nějaké množství textů - dle svého času a možností - ale každičký řádek se počítá a čím více překladatelů bude, tím rychleji bude postupovat překlad, který umožní plynulejší test atd. Prostě - čím více jich bude, tím dříve bude hotovo. A tady to vypadá velmi nadějně.
Otázkou ovšem je, jak to bude s překladem "ještě ve fázi EA".
Jak už bylo naznačeno výše - hra se neustále mění. Patche klidně i několikrát denně, které neustále texty mění, mažou řádky a přidávají spousty nových... to není pro překlad ideální. Pokud totiž přeložíte 1000 řádků a pak vyjde patch, který 200 z nich smaže a 100 kompletně předělá - radost z takto ztracené práce nikdo mít nebude. Ano, zůstane 700 řádků hotových, ale spousta práce je prostě ztracena.
Navíc netušíme, zda budou k dispozici jen texty 1. Aktu, nebo už komplet (zbytek by byl neaktivní, ale přístupný předběžnému překladu).
EA rozhodně využijeme k tomu, aby se vše připravilo po stránce techniky, stejně tak si připravíme základní terminologii, soubory apod.
Rádi bychom i nastartovali plnohodnotný překlad - ale zda se skutečně spustí, to je otázka, na níž budeme znát přesnou odpověď až v den vydání...
Detailnější informace ohledně překladu tak očekávejte v prvních dnech po vydání - začátkem října, kdy budeme znát stavy a množství textu, technickou stránku věci i kompletní přehled ochotných překladatelů...
Stále tak hledáme překladatele!
V této hře bude náročnější angličtina - spousta nářečí apod. ale jak vidno, bude potřeba každá ruka! Stačí si napsat o testík... Zkusit to může každý...
Jen na vašem počtu závisí rychlost dokončení toho megaprojektu!
Stejně tak ale může už nyní podpořit překlad na kontaktech uvedených v profilu hry Baldurs Gate 3.
Překladatelé si to rozhodně zaslouží.
Text si pro vás připravil @PredatorV, vedoucí překladatelského týmu COTT.